Ako sa v Bratislave progresívne zdaňoVallo

11. februára 2020, Mária Benová, Komunálna politika

Zverejnila som otvorený list spoluobčana, remeselníka z Trnavy. V liste tento statočný pán, živiteľ rodiny, kritizuje bezprecedentné 3-násobné zvýšenie daní, ktoré na magistráte vymyslel tím „odborníkov“ primátora Petra Bročku. Tisícky ľudí si jeho list prečítalo a z vašich reakcií som úprimne dojatá. Najmä vďaka vám, priatelia, nadobúdam presvedčenie, že Slovensko čaká ešte veľká budúcnosť. Ak nás obyčajných ľudí zaujíma a trápia aj osudy malých živnostníkov, skôr či neskôr sa Slovensko stane krajinou, kde aj politici pri moci budú chcieť mať zo živnostníkov a rodinných podnikov silný pilier národnej ekonomiky. Presne tak, ako je tomu napr. aj v Rakúsku.

Dostala som však aj progresívnejšie reakcie od tých, ktorí si namiesto znenia listu pána remeselníka z Trnavy prečítali iba jeho názov „Pán primátor, pri plate 6 tisíc nemáte ani šajnu“. Ako sa hovorí, trafené husi zagágali a poďho obhajovať pána primátora Bratislavy, že nemal inú možnosť ako zvýšiť dane, keď mu vládna koalícia SMER+SNS+MOST zavesila na krk obedy zadarmo a pár ďalších populistických balíčkov.

Ja ale s oboma primátormi súhlasím, že k nejakému navýšeniu daní prísť muselo, zadlžovať mesto nevyrovnaným rozpočtom by bolo maximálne nezodpovedné. Ak sú však problémom v rozpočte mesta nové výdavky (presne vyčíslené) a toto je argument, prečo ľudia musia platiť v novom roku vyššie dane, prečo potom suma vyzbieraná od občanov navyše oproti minulému roku, výrazne prevyšuje spomínané presne vyčíslené nové výdavky, nanútené vládnou koalíciou. V prípade Bratislavy boli diery v rozpočte odhadnuté na sumu pod 20 mil.eur, ale primátorom navrhnuté navýšenie daní by prinieslo do rozpočtu mesta až 32 mil.eur. A dôvod? Občania dajú viac peňazí iba tak, pre istotu? Keby chýbalo primátorovi na nejaký spontánny nápad, ktorý mu časom napadne? Keďže vedenie mesta to nestojí nič?

Pripájam aj výhrady Jána Budaja (poslanca NRSR, poslanca bratislavského zastupiteľstva a bývalého viceprimátora), ktorý zvýšenie v takom rozsahu nepodporil:

1.) Zvyšovanie daní je skokové a to v dobe, kedy Bratislava získala od vlády 25 mil.eur, a má vcelku dobrý vývoj daňových príjmov.

2.) Nepovažujem za správne, že hlavnú ťarchu majú niesť obyvatelia mesta (zvýšenie až o 98%) a skoro žiadnu administratíva (zvýšenie o 3%). Veď mesto patrí primárne obyvateľom, nie štátnej a podnikovej admnistratíve… 

3.) Dane v luxusných štvrtiach sa po novom už len málo líšia od daní vo vidieckych, okrajových častiach mesta. Navhnutá škála je de facto zvýhodnením obyvateľov luxusných štvrtí…

4.) Vedenie mesta nezvládlo procedúru, jeho postup pri historicky najvyššom zvyšovaní daní má ďaleko od transparentnej samosprávy. Vo všeobecne záväznom nariadení boli uvedené iné čísla, podstatne nižšie. Všetko sa „uvarilo“ až na poslednú chvíľu, priamo počas rokovania zastupiteľstva. Veľké podniky na území mesta, ktoré zvýšenie daní (za pozemky) budú stáť milióny eúr, protestujú (napr. VW a Slovnaft) a pýtajú sa, prečo im zvýšenie daní na poslednú chvíľu muselo rozbiť ich finančné plány pre rok 2020?

5.) Vedenie mesta až na poslednú chvíľu, v deň schvaľovania na zastupiteľstve, ustúpilo od zvyšovania daní za garáže. Snaha o rast daní za garáže mi však pripadala v rozpore so zámermi tzv. parkovacej politiky a so zlepšovaním situácie v statickej doprave. Občania, ktorí zaplatili nemalé peniaze za vlastnú garáž či garážové státie, aby ich vozidlo nezaberalo verejný priestor, by nemali byť trestaní zvyšovaním daní. Práve naopak, mali by byť zvýhodňovaní, aby aj ďalší nasledovali ich príklad.

6.) Výrazné zvýšenie bude mať vážnejší dopad na užívateľov tzv. apartmánového bývania. Ide o obytné priestory, ktoré sa úradne tvária ako nebytové – na tomto mestom dlhodobo tolerovanom rozpore už roky zarábajú developeri. Teraz naň majú doplatiť tí, čo apartmány obývajú? Často ide o nájomné byty pre mladé rodiny. To by si iste zaslúžilo diskusiu – kto vlastne nesie zodpovednosť za to, že sa v Bratislave obchádzali normy a predpisy výstavbou „nebytových bytov“?

7.) Daňová politika sa týka každého občana, neslobodno o nej rozhodovať netransparentne, zbrklo a bez diskusie. „Demokracie – toť diskuze,“ povedal Tomáš G.Masaryk a mal pravdu.

Mesiac pred dramatickým zvyšovaním daní sa na bratislavskom mestskom zastupiteľstve odohrala ešte jedna zaujímavosť, o ktorej informuje novinový výstrižok denníku NOVÝ ČAS:

Bratislavský primátor Matúš Vallo má od decembra plat vo výške 6 048 eur mesačne… Takýto rozprávkový príjem mu dopriali poslanci, keďže mu základnú mzdu navýšili až o 50%. Vraj robí veľmi dobrú prácu. Má zarábať skoro toľko ako predseda vlády a viac ako šéf parlametu?!
„Pán primátor Vallo sa chopil svojej šance, robí veľmi dobrú prácu…,“ povedal mestský poslanec a starosta Vrakune Martin Kuruc, ktorý návrh predložil… Vallov predchodca na poste primátora Ivo Nesrovnal, zarábal mesačne mierne vyše 3400 eur…

Keď „apolitickí“ aktivisti Za Slušné Slovensko výrazne zasiahli v roku 2018 do predvolebnej kampane vyslovením podpory tzv. „nezávislému“ kandidátovi koalície PS-Spolu Matúšovi Vallovi, myslíte si, že takto nejak si to predstavovali? Toto sa zhoduje s ich víziou slušne spravovanej krajiny? Alebo mali skôr na mysli vulgárny verbálny prejav pána primátora na zasadnutí mestského zastupiteľstva?