Fňukajú o rodovej rovnosti, keď ide o život

25. apríla 2020, Mária Benová, Korona info

TOKYO – Primátor Osaky, 3.najväčšieho mesta v Japonsku, čelí verejnému pohoršeniu. Navrhol totiž, že muži by mohli byť tými vhodnejšími členmi domácností pre pravidelné nákupy potravín počas pandémie koronavírusu. Odôvodnil to tak, že ženám to väčšinou trvá príliš dlho a prispievajú tým k preplneným supermarketom. Počet prípadov nákazy koronavírusom v Japonsku v posledných týždňoch prudko stúpol. Japonsko hlási k dnešnému dňu 12.829 potvrdených prípadov vrátane 345 úmrtí. 1.marca mala pritom krajina iba 243 prípadov. Vo štvrtok primátor mesta Osaka Ichiro Matsui naznačil, že zákazníci v potravinách mužského pohlavia, by potenciálne dokázali prispieť k zníženiu šírenia vírusu, pretože trávia menej času v obchodoch.
„Ženy zvyknú nakupovať potraviny dlhšie, pretože prehľadávajú rôzne produkty a zvažujú, ktorá možnosť je najlepšia,“ povedal primátor I.Matsui novinárom na tlačovej konferencii ku koronavírusu v Osake vo štvrtok.
„Muži sa nemajú ako zdržiavať v supermarkete, lebo len rýchlo schmatnú to, čo mali kúpiť. Teda to, čo im bolo povedané ženou – to práve umožňuje vyhnúť sa blízkemu kontaktu s ostatnými,“ dodal I.Matsui.
V meste Osaka bol vyhlásený stav ohrozenia už 7.apr.2020 a primátor na štvrtkovej tlačovej konferencii najskôr požiadal všetky obchody, aby stanovili limity na maximálny počet nakupujúcich a odporučil verejnosti, aby nakupovali iba raz za 2-3 dni.
Toto bol preklad zo CNN

Ja osobne neviem takto narýchlo a na diaľku posúdiť, ako sú na tom zákazníci v Japonsku. Avšak nedávny prieskum, publikovaný na mediahub.sk, zameraný na správanie zákazníkov v slovenských supermarketoch, by dával pánovi primátorovi Osaky za pravdu: „Keď nakupujú muži, tak najčastejšie cielene prejdú predajňou k vopred plánovaným položkám a štyria z piatich pripúšťajú, že si pritom aspoň občas pomáhajú nákupným zoznamom. Ženy sa najčastejšie orientujú podľa usporiadania predajne a systematicky prechádzajú jednotlivými oddeleniami a postupne vkladajú do košíka všetko dôležité a potrebné pre domácnosť…“
. . .

Vďaka prudkému nárastu nových prípadov koronavírusu bol predseda vlády Shinzo Abe nútený 17.apr.2020 rozšíriť stav ohrozenia zo siedmych prefektúr na územie celej krajiny. Od prepuknutia krízy v Japonsku sa vláda dostala pod paľbu kritikov a množstva zdravotníckych odborníkov za „nezvládanie krízy“. V polovici apríla bolo v Japonsku vykonaných ešte iba 90-tisíc testov na koronavírus (za 2 mesiace), hovoríme pritom o krajine so 127mil.obyvateľov. Napr. také 25-krát menšie Slovensko, s 10-krát menším počtom nakazených, hlási dnes 66-tisíc otestovaných obyvateľov (za posledných 7 týždňov) a pri súčasnom tempe okolo 5-tisíc testov denne bude mať Slovensko 90-tisíc otestovaných koncom apríla. Koronavírus sa na Slovensko dostal na prelome februára/marca, 1.prípad nákazy bol potvrdený 6.marca. Išlo o rodinu, v ktorej syn sa zúčastnil karnevalu v Benátkach.
. . .

Drahí priatelia,
mám dojem, že obyvatelia japonského mesta Osaka môžu byť v týchto veľmi ťažkých časoch len radi, že nemajú progresívneho primátora na radnici a progresívne fňukanie počúvajú iba z radov jeho kritikov. Iný prístup k riešeniu krízovej situácie z primátorského kresla som začiatkom apríla opísala v článku:

Vallo kúpil sebe drahé byty, zato rúška ľuďom poznámosti najdrahšie

TRANSPARENCY INTERNATIONAL SK: „Bratislavský magistrát kúpil jednorázové rúška ešte drahšie ako Správa štátnych hmotných rezerv (SŠHR), ktorej predseda Kajetán Kičura čelil kritike za kúpu 190-tis.ks rúšok po 1,71€(bezDPH)/ks od firmy bez histórie GreenDay, majiteľa S.Leyseka, funkcionára SNS. Bratislavský magistrát však kúpil 45-tis.ks rúšok po 2,2€(bezDPH)/ks od firmy JaminiA so sídlom u bývalého policajného viceprezidenta J.Vaľa. Cenu rúška, ktoré je v normálnych časoch 100-krát lacnejšie, obhajuje magistrát časovým stresom. Zháňal ich v sobotu 14.marca, aby mohli zamestnanci v pondelok 16.marca nastúpiť do práce…   [Pokrač.článku]