Markíza i DenníkN servírujú Pelle-bludy ešte teplé. Kto z nich ich pečie?

27. mája 2021, Mária Benová, Novinári robia politiku

V pondelok na nás vyskakovali konšpiračné teórie o SMS správach, vraj s návodom ako majú svedkovia vypovedať.
24.máj.2021 o 13:25, teda ihneď po tlačovke Petra Pellegriniho, redakcia TV Markíza na svojich spravodajských weboch tvnoviny.sk / markiza.sk zverejnila „naliehavo“ vyzerajúcu 1.verziu článku:
Pellegrini: Kolujú SMS týkajúce sa ovplyvňovania svedkov v kauzách
Tvrdí, že mali zadržať ľudí, ktorí ich posielajú.
Po Slovensku kolujú kópie SMS správ policajtov a prokurátorov, v ktorých reálne dávajú svedkom pokyny, ako majú vypovedať. Vyhlásil to predseda strany HLAS-SD P.Pellegrini s tým, že mali zadržať ľudí, ktorí ich posielajú. Premiéra E.Hegera vyzval, aby povedal, čo sa dialo na stretnutí 17.mája v miestnosti SIS a ako naložil s informáciami.
„Chcem vedieť, čo urobili s informáciami prezidentka alebo predseda NRSR. Ide tu o bezpečnostné ohrozenie štátu. Dúfam, že koalícia zahlasuje a schôdza bude. Môže byť aj v mimoriadnom režime,“ zdôraznil. Pellegrini tvrdí, že sľubovaná očista verejného života sa zvrhla v zneužívanie orgánov činných v trestnom konaní na politickú a osobnú pomstu. Je presvedčený, že stretnutie v SIS ukazuje, že ovplyvňovanie tzv. kajúcnikov prerástlo vládnej koalícii cez hlavu.
„NRSR musí v primeranom režime dostať od premiéra Hegera ako organizátora schôdzky informáciu, či sú pravdivé spravodajské informácie o ovplyvňovaní svedkov a či moc na Slovensku postupne nepreberá skupina ľudí zo silových zložiek štátu,“ uviedol. Opozícia podala v piatok návrh na zvolanie spomínanej schôdze, ktorá by sa mala uskutočniť do 7 dní. Hlavným bodom má byť stretnutie na SIS.

A BODKA. Koniec článku…

Nič viac a nič menej. Koľko pravidiel z etického kódexu novinára porušila redakcia TV Markíza, ak nemala v čase publikovania v rukách Pellegrinim spomínané SMS, už vôbec nie overenú ich pravosť? A ani náznak vyjadrenia dotknutej strany? A koľko pravidiel etického kódexu porušila redakcia najčítanejšieho dezinformačného webu DenníkN, ktorá…

24.máj.2021 o 13:21 zverejnila text:
Po Slovensku podľa šéfa Hlasu Pellegriniho kolujú SMS správy prokurátorov či policajtov, ktoré sa týkajú ovplyvňovania svedkov v korupčných kauzách. Tvrdí, že by mali zadržať ľudí, ktorí ich posielali.

☝️…až o 3 hodiny neskôr…
24.máj.2021 o 16:31 DenníkN
rozšíril tento stručný text (tzv.“MINÚTU“) o riadny článok:
O čom je SMS správa, ktorá má dokazovať manipulovanie vyšetrovania?
Medzi politikmi koluje SMS správa, ktorá podľa opozície dokazuje manipulovanie s výpoveďami. Poslal ju údajne vyšetrovateľ kauzy takáčovcov svojmu operatívcovi. Nie však pred výsluchom svedka, ako tvrdí obvinený operatívec, ale až po ňom…

☝️…až 2 hodiny po publikovaní 1.článku sa v redakcii TV Markíza
pochválili, že sa im podarilo získať aj jednu z Pellegriniho SMSiek, hoci teda Pellegrini na tlačovke tvrdil, že „SMSky od vyšetrovateľov kolujú na internete medzi ľuďmi“. Do pôvodného článku TV Markíza vtedy doplnili text:

☝️…až 3 hodiny po publikovaní 1.verzie článku doplnili na jeho záver niečo, čo tam malo byť od samého začiatku. A síce vyjadrenie dotknutej strany, v tomto prípade niekoho kompetentného z PZ SR…

Vyjadrenie policajného prezidenta Petra Kovaříka:
„Je zarážajúce aké hry sa rozohrali prostredníctvom médií a akým zavádzajúcim spôsobom sa niekto snaží o destabilizáciu polície. Vyšetrovateľ Ján Čurilla mi vysvetlil, že túto SMS zaslal operatívcovi, ktorý na prípade pracoval. Dôležitý je fakt, že SMS bola zaslaná 22. augusta 2020 o 9.40 hod. teda dva dni po výsluchoch, ktoré boli vykonané 19.8. a 20.8.2020. Ide o prípad, v ktorom vypovedali dve osoby C.D. a M.Z. (Pozn.: prezývaný Bandurka). Dôležitým faktom je aj to, že hodnovernosť výpovedí týchto osôb je podporená aj listinnými dôkazmi z obdobia, kedy trestná činnosť mala byť spáchaná. Keďže táto situácia vyvoláva veľa otáznikov, ocenil by som, keby vyšetrovateľ Úradu inšpekčnej služby MV SR vypočul zainteresovaných policajtov NAKA čím skôr, aby nedochádzalo k takýmto dezinformáciám a prekrúcaniu faktov,“ napísal v stanovisku, ktoré poskytol médiám hovorca prezídia Michal Slivka.

. . .

26.nov.2020 na chodbe NRSR odchytilo pár novinárov Petra Pellegrini v dosť biednom psychickom rozpoložení, na kameru sa im☝️priznal:
Treba priznať, že som absolvoval niekoľko stretnutí s americkým veľvyslancom a s predstaviteľmi americkej ambasády, ako aj s predstaviteľmi Markízy, kde som ich naopak uistil, že ja keď budem premiér, urobím všetko preto, aby súdy a spravodlivosť platili pre všetkých rovnako.“!!!

Redaktorka: „Ale považujete za správne, že vtedajšia štát.tajomníčka M.Jankovská riešila živý súdny spor?“

Peter Pellegrini: „Ja to samozrejme považujem za nesprávne, ale ja som si nie istý, ani vedomý, že ona mňa o tom informovala a že by odo mňa žiadala k tomu nejaký komentár. A preto ja neberiem za to žiadnu zodpovednosť, naopak ja som všetkých prijal, aj predstaviteľov Markízy, ktorí boli u mňa, aj Spojené štáty, pretože išlo o investíciu amerického investora a som ich uistil, že ja, keď bude premiér, urobím všetko pre to, aby súdy dopadli tak, ako dopadnúť majú a chvalabohu tak aj dopadli. Ak to robila, tak samozrejme robila niečo nezákonné a určite to nerobila na môj pokyn. Ak sa pýtala niekoho iného a ten jej to kázal robiť, tak ten sa za to musí zodpovedať. Ja som absolútne v tomto mimo.“

Redaktorka: „A ak by ste mali takéto informácie, riešili by ste to na polícii?“

Peter Pellegrini: „Ak by si ona odo mňa pýtala povolenie, že toto ide riešiť, tak by som jej určite povedal, že či je blbá a že čo to stvára. A nech dá ruky preč od toho a nerobí takéto veci… Ja spávam dobre a môžu vám to potvrdiť na americkej ambasáde, že som ich uistil, že pokiaľ ja budem premiérom, tak urobím všetko preto, že súdy dopadnú spravodlivo a chvalabohu tak aj dopadli.“

Niektorým redakciám vôbec neprekáža, že ich zamestnanci už dlhodobo a systematicky nerešpektujú ani základné princípy profesionality práce, minimálne, pokiaľ ide o PRezentáciu bludov z dielne Petra Pellegriniho. Potom sa však natíska otázka: Kto tie bludy vlastne pečie a kto to celé financuje? Kto je tu cisárov pekár a kto pekárov cisár?

. . .

Pôvodné HOAX-znenie správy, ktorú 24.mája v redakcii TV Markíza vyprodukovali tesne po tlačovke Petra Pellegriniho: . . .