Matovič vypočul Igora prečo odstúpiť

18. augusta 2020, Mária Benová, Politika

18.aug.o 7:53 nezávislý spravodajský portál TUT.by napísal:
Bývalý poradca prezidenta A.Lukašenka, aktuálne bieloruský veľvyslanec na Slovensku Igor Leščeňja požiadal dnes o uvoľnenie z funkcie. V sobotu nahral na youtube.com video, v ktorom podporil účastníkov pokojných protestov v Bielorusku.
„Potvrdzujem, že som podal žiadosť o odstúpenie z funkcie veľvyslanca. Je to logický krok, keďže som bol na pozíciu veľvyslanca menovaný súčasným prezidentom a predpokladá sa, že mojou úlohou je presadzovať ním stanovenú politickú líniu. Ministerstvo zahraničných vecí usúdilo, že občiansky postoj vyjadrený v mojom vyhlásení na videu, výrazne vybočil z tohto rámca,“ povedal Igor Leščeňja exkluzívne pre portál TUT.BY.
Ministerstvo zahraničných vecí objasnilo, že rozhodnutie o odstúpení mimoriadneho a splnomocneného veľvyslanca musí prijať ten ústavný činiteľ, ktorý ho do funkcie vymenoval, t.j. hlava štátu. Prezident teda schvaľuje aj prípadné žiadosti diplomatov o predčasné odstúpenie. Musí byť vždy podpísaný dekrét. Doteraz k podpísaniu dekrétu o rezignácii Igora Leščeňju nedošlo.
Pripomíname, že bieloruský veľvyslanec na Slovensku a bývalý prezidentov poradca, Igor Leščeňja vystúpil 16.augusta na podporu občanov, ktorí po prezidentských voľbách vyšli na pokojné protesty. „Rovnako ako všetci Bielorusi, aj ja som šokovaný príbehmi o mučení a bití spoluobčanov,“ uviedol diplomat vo videu. I.Leščeňja tiež povedal: „Súcitím s tými, ktorí vyšli do ulíc bieloruských miest v pokojných sprievodoch, aby ich hlas bol vypočutý.“
Igor Leščeňja pracuje na Ministerstve zahraničných vecí od r.1994. Zastával rôzne funkcie v rezorte, pracoval ako veľvyslanec v mnohých krajinách. Od r.2002 do r.2006 bol asistentom prezidenta pre zahraničnú politiku a zahraničné hospodárske veci. V r.2016 bol vymenovaný za veľvyslanca.
(Koniec prekladu z bieloruského webu TUT.by)

V soboru 15.aug. na Nám.SNP v Bratislave:
(približne v tom istom čase, keď bieloruský veľvyslanec I.Leščeňja nakrútil svoje video)
Minister životného prostredia Ján Budaj situáciu v Bielorusku komentoval slovami: „Lukašenko dnes váha medzi tým, že pozve do Bieloruska Rusov, alebo že k Rusom utečie. Prajem mu, aby si vybral tú druhú verziu.“

V pondelok 17.aug. M.Čaplovič pre denník Pravda:
Agentúra Bloomberg s odvolaním sa na nemenované zdroje v Moskve napísala, že ľudia z okolia Lukašenka sa zaujímali v Kremli o možnosť, že by odletel natrvalo do Ruska. „Zatiaľ som živý, nie som za hranicami,“ zdôraznil podľa agentúry BELTA. Lukašenko nepripúšťal ani pred voľbami a hovorí to aj po nich, že by odišiel z Bieloruska. Zjavne je presvedčený, že sa udrží pri moci napriek silnej vlne odporu. „Nikdy neutečiem z krajiny. V Moskve sa nedá nič robiť bez peňazí. Ja peniaze nemám, aby som utiekol a žil tam ako Viktor Janukovyč“ (zvrhnutý ukrajinský exprezident), povedal Lukašenko ešte pred voľbami v rozhovore s ukrajinským novinárom Dmitrijom Gordonom.
Veľké odhodlanie Lukašenka zostať na čele štátu potvrdzujú jeho dva telefonáty počas víkendu s ruským prezidentom Vladimirom Putinom. „Sľúbil Bielorusku pomoc so zabezpečením bezpečnosti krajiny, ak o to Minsk požiada,“ citovala BELTA Lukašenka. Dodal, že ho pritom znepokojujú vojenské cvičenia v susedných štátoch, v Poľsku a v Litve. Lukašenko nespresnil, akú formu pomoci si od Moskvy predstavuje. Pripomenul iba, že Rusko a Bielorusko pred 20 rokmi podpísali dohodu o vojenskej spolupráci. „Toto sú chvíle, na ktoré sa zmluva vzťahuje,“ podotkol Lukašenko bez podrobností.

SME.sk:
Premiér Igor Matovič ešte v pondelok 17.aug. uviedol, že keby sa Igor Leščeňja pre svoj postoj nemohol vrátiť do Bieloruska a požiadal by na Slovensku o politický azyl, za svoju odvahu by ho u nás ako v slobodnej a demokratickej krajine mal dostať. Ministerstvo vnútra SR neeviduje, že by I.Leščeňja o azyl na Slovensku požiadal.
. . .
V utorok 18.aug. večer informoval na svojom FB premiér…

Igor Matovič: „Pozval som odvážneho muža na Úrad vlády… Igora Leščeňju – veľvyslanca Bieloruska “na odchode”. Chcel som mu aj takýmto spôsobom vyjadriť podporu za jeho odvážny postoj, kedy doteraz ako jediný vysokopostavený bieloruský politik sa dokázal postaviť za bieloruský ľud.
… Práve sme skončili stretnutie s Igorom Leščeňjom, ktorý sa rozhodol radšej vzdať lukratívneho miesta, akoby mal kryť tyraniu voči bieloruskému ľudu… všetkých vás veľmi pekne pozdravuje… A za seba môžem povedať, že to bolo jedno najinšpiratívnejších stretnutí, aké som tu zažil. Pre mňa navyše mimoriadne dôležité pred zajtrajším mimoriadnym samitom lídrov EÚ k situácii v Bielorusku.“
. . .

Čo všetko Lukašenkovi odkázal Igor Leščeňja vo videu?

17. augusta 2020, , Nezaradené

Volám sa IGOR Alexandrovič Leščeňja.
Prihováram sa vám nielen ako veľvyslanec Bieloruska na Slovensku. Prihováram sa aj ako služobne najstarší veliteľ bieloruskej zahraničnej misie so skúsenosťami veľvyslanca a jediného úradujúceho bieloruského diplomata, ktorý pracoval ešte i na ministerstve zahraničných vecí ZSSR aj na sovietskom veľvyslanectve v zahraničí. Rovnako Rovnako ako všetci Bielorusi, aj ja som šokovaný príbehmi o mučení a bití občanov mojej krajiny…  [Pokrač.článku]