Založ si blog

Kto pomohol Remišovej otočiť o 180 stupňov?

Médiá v januári z vody uvarili nového tzv.“odborníka na epidémie“. Ivan Bošňák z iniciatívy DátaBezPátosu sám seba síce označuje za „dátového analytika“, no neštíti sa vyfabrikovať rôzne logické nezmysly a ich následnou interpretáciou v médiách šíriť nepravdy. Kvantita jeho výstupov ide už dávno na úkor kvality, veď posúďte sami…

27.jan. Ivan Bošňák na FB-stránke DátaBezPátosu napísal:
„🆘 ÚMRTIA 🆘 ÚMRTIA 🆘 ÚMRTIA 🆘 ÚMRTIA 🆘 ÚMRTIA
📌 Svet pozerá na úmrtia „s“+“na“ COVID. Máme tieto dáta.
📌 K dnešku máme 5️⃣2️⃣5️⃣8️⃣ úmrtí, za posledných 9 dní vyše 1000
📌 Na celkový počet zistených infikovaných: 242tisíc máme 2,2% smrtnosť. Horší ako sama skutočnosť a stav je ale trend.
📌 Od 1. decembra máme za 57 dní
spolu 4150 úmrtí a
spolu 128 tisíc infikovaných (infikovaní posunutí o 10 dní dozadu).
A to je 3,25%.
My nemáme 1,3% smrtnosť, ale 3,1% smrtnosť, rovnaké číslice, ale opačne…

Faktické poznámky k I.Bošňákom prekrútenej prezentácií dát:
1.)
Väčšina krajín na svete naozaj nerozlišuje úmrtia „S COVIDom“ a úmrtia „NA COVID“. Slovensko však už od mar.2020 medzi nimi striktne rozlišuje na základe posudku patológa a minister zdravotníctva Marek Krajčí oba počty dlhodobo a pravidelne reportuje o.i. aj na piatkových tlačovkách o Aktuálnej epid.situácii

V SR musí každé úmrtie súvisiace s COVIDom potvrdiť pitva

Čiže nielen I.Bošňák na konci januára, ale tieto dáta má k dispozícií úplne každý, kto chce a dlhodobo. napr. i v podrobných štatistikách na webe NCZI.sk (Národné centrum zdravotníckych informácií), kde za 27.január svietili súhrnné čísla:
Na COVID: 4411
S COVIDom: 946
Úmrtí SPOLU: 5357
… okrem toho však napr. i info o každom dni jednotlivo
–> Tu by som sa chcela ešte na chvíľu pristaviť, lebo v priebehu tohoto týždňa sa robilo veľké HALÓ v médiách z „rekordného“ pondelkového prírastku 193 úmrtí na COVID. V skutočnosti sa však nestalo nič, čo by sa nedialo už od Vianoc takmer denne. Stále umiera cca 90 pacientov denne, akurát si na patológii cez víkend zobrali 1 deň voľno, v ten voľný deň pribudlo v štatistikách 0 úmrtí a nasledujúci deň potom 2-násobok. Všimnite si, že veľmi podobná situácia nastala i po Novom roku, kedy v tiež v štatistikách pribudlo 0 úmrtí, čo tiež neznamenalo, že by zrovna 1.jan neumrel ani jeden COVID-pacient.
2.) I.Bošňák:Na celkový počet zistených infikovaných: 242tisíc máme 2,2% smrtnosť
Celkový počet zistených infikovaných v SR je však výrazne vyšší a teda i smrtnosť výrazne nižšia ako 2,2%.
Celkový počet pozitívne testovaných: 243427+180059 = 423486
Smrtnosť choroby je percento tých, ktorí ju dostali, no neprežili:
4411 / 423486 = 1,04%, ak by sa brali do úvah čisto úmrtia „NA COVID“
5357 / 423486 = 1,26%, ak by sa brali do úvahy aj úmrtia „S COVIDom“. Toto číslo je vhodné pre medzinárodné porovnanie smrtnosti Slovenska s väčšinou krajín, kde sa primárna príčina úmrtia nevyšetruje pitvou.
3.) Vo svojom statuse to nakoniec pán dátový analytik I.Bošňák i pomenoval: „…Vo výpočte smrtnosti nemáme veľa úmrtí v čitateli, ale máme málo zistených infikovaných z PCR v menovateli. Je potrebné k ním nejako metodologicky prirátavať aj antigénové testy, aby sme vedeli, že máme nižšiu smrtnosť.“
Otázka ale znie, že keď pán dátový analytik zvládol zväčšiť čitateľ z oficiálne hlásených 4400 úmrtí na 5300 úmrtí, prečo bolo pre neho „metodologicky“ zložité zväčšiť si menovateľ, keď dáta z antigénových testov sú už dávno verejne dostupné?

  • Tabuľka na okraj:
    Krajiny EÚ s najnižším počtom OBETÍ COVIDu
    1.Fínsko(5,5mil.obyv.) . . . . . 671 . . . 12,1 úmrtí na 100-tis.obyv.
    2.Estónsko(1,3mil.obyv.) . . . 409 . . . 30,8
    3.Dánsko(5,8mil.obyv.) . . . 2.084 . . . 35,9
    4.Grécko(10,4mil.obyv.) . . . 5.742 . . . 55,2
    5.Malta(442-tis.obyv.) . . . . . . 264 . . . 59,7
    6.Lotyšsko(1,9mil.obyv.) . . . 1.166 . . . 62,2
    7.Írsko(5mil.obyv.) . . . . . . . . 3.167 . . . 63,7
    8.Nemecko(83,9mil.obyv.) . . 56.288 . . . 67,1
    9.Holandsko(17,2mil.obyv.) . . 13.816 . . . 80,5
    10.SLOVENSKO(5,5mil.obyv.) . 4.495 . . . 82,3 úmrtí na 100-tis.obyv.
    11.Rakúsko(9,0mil.obyv.) . . . . . 7.658 . . . 84,7
    12.Luxembusko(632-tis.obyv.) . . . 574 . . . 90,8
    13.Rumunsko(19,2mil.obyv.) . . . 18.196 . . . 95,0
    ____________________________________
    14.Poľsko(37,8mil.obyv.) . . . . . . 36.780 . . . 97,2 úmrtí na 100-tis.obyv.
    15.Litva(2,7mil.obyv.) . . . . . . . . . 2.762 . . . 102,3
    xx. EÚ spolu(447,7mil.obyv) . . . . . . . . . . . . 103,7
    xx.Švajčiarsko(8,7mil.obyv.) . . . . . 9.343 . . . 107,5
    16.Portugalsko(10,2mil.obyv.) . . 11.608 . . . 114,0
    17.Francúzsko (65,4mil.obyv.) . . 74.800 . . . 114,4
    18.Švédsko(10,1mil.obyv.) . . . . . 11.591 . . . 114,4
    19.Chorvátsko(4,1mil.obyv.) . . . . 4.972 . . . 121,5
    20.Španielsko(46,8mil.obyv.) . . 57.806 . . . 123,6
    21.Maďarsko(9,6mil.obyv.) . . . 12.374 . . . 128,3 úmrtí na 100-tis.obyv.
    22.Bulharsko(6,9mil.obyv.) . . . 8.973 . . . 129,7
    23.Taliansko(60,4mil.obyv.) .  87.381 . . . 144,6
    24.Česko(10,7mil.obyv.) . . . . 16.072 . . . 149,9
    xx.V.Británia(68,1mil.obyv.) . 103.126 . . . 151,5
    25.Slovinsko(2,1mil.obyv.) . . 3.468 . . . 166,8
    26.Belgicko(11mil.obyv.) . . . 20.982 . . . 180,6
    –> stav k 29.jan.2021

5.jan. I.Bošňák zverejnil podľa reálnych dát ČERVENÝ GRAF rýchlosti šírenia vírusu v čase…
–> Bolo to inak 6 dní ešte PRED 1.januárovou tlačovkou, na ktorej minister M.Krajčí a premiér Matovič predstavili zámer plošného testovania…

… presne 24 hodín PO tej tlačovke
12.jan. si I.Bošňák odrazu vymyslel MODRÝ HOAX-graf, podľa ktorého sa zvyšovali denné prírastky nakazených aj vtedy, keď v reáli klesali (ide o zelenou vyznačené časové obdobie 2. a 3.novembrového týždňa).

  • Vysvetlivky ku obom grafom:
  • Rýchlosť šírenia vírusu
    r0 = 1 sa podarí dosiahnuť vtedy, keď každý infikovaný nakazí v priemere presne 1 ďalšieho a teda čísla nových nakazených a najmä nových pacientov prestanú rásť. Ak sú nemocnice prázdne, je to to, čo treba pre úspešný boj s epidémiou.
  • Ak sú však nemocnice plné a treba ich vyprázdniť, Pandemická komisia, Ú.K.Štáb i vláda by mali hľadať také opatrenia, ktorými sa podarí tlačiť hodnotu r0 pod 1 !!!
  • Oba grafy znázorňujú to iste v rovnakom časovom období, preto by človek očakával, že aspoň približne budú podobné, no pre 2. a 3.novembrový týždeň namiesto (z dát) očakávenej jamy, odrazu vyrástol modrý kopec. Keby len kopec, priam štít tatranský…

12.jan. V texte pri 2.obr. to samotný autor vysvetľoval takto:
„Počet PRC testov veľmi kolíše… tesne PRED a PO ploš.testovaniach klesá počet PCR-testov. Samozrejme, že pri nižšom počte testov máme menej zachytených pozitívnych. 📊KRIVKU PCR-testov SME ZNORMALIZOVALI tak, že:
1) počet testov za deň sa rovná priemeru v intervale
2) za interval máme skutočný počet prípadov…“

Inými slovami nám teda tzv.“dátový analytik“ I.Bošňák oznámil, že sa mu zazdalo, že v 2. i 3.novembrový týždeň bolo na Slovensku podozrivo málo pozitívnych prípadov zachytených cez systém denného PCR-testovania, tak si narýchlo vymyslel teóriu, na základe ktorej si do grafu on sám svojvoľne tisícky nakazených domaľoval modrou farbičkou. Ono akokoľvek prevratná teória či vedecká hypotéza by však nemusela byť na zahodenie, keby ju potvrdzovali dáta z reálneho sveta tam vonku za oknami obývačky autora príslušnej teória a za dverami do štúdia TA3, tej virtuálnej reality, kde samotný autor osobne svoje teórie tak často prezentuje. A ako je teda na tom táto jeho najnovšia teória? Potvrdzujú ju vôbec nejaké namerané dáta? Alebo je to len o tom, že papier znesie všetko, vrátane prekrúteného grafu, namaľovaného modrou farbičkou? Hneď uvidíme…
Ak teda mali podľa I.Bošňáka v 2. i 3.novembrový týždeň pribúdať pozitívni cez PCR-testy ako na bežiacom páse, lebo tam vonku za oknami obývačky podľa neho zúrila pandémia silnejšia ako koncom októbra… avšak údajne nepribúdali len preto, lebo podľa neho asi zrejme teda „skorumpovaní pracovníci RÚVZ na niečí záhadný príkaz (nikto nevie na čí vlastne) posielali na testy menej a menej indikovaných pacientov“… Tak teda OK, pripustime na chvíľu, že by to mohla byť pravda. Potom by sa ale všetci títo medicínsky indikovaní, no o PCR-testovanie ukrátení, pacienti nakazili v 1.až 2.novembrovom týždni a keďže štatistika nepustí, najneskôr v 3. až 4.novembrovom týždni by 5% z nich muselo skončiť v nemocniciach. (Najčastejšie prichádza hospitalizácia na cca 11.deň OD NAKAZENIA, nie od vykonania PCR-testu).
Takže ak je teória analytika I.Bošňáka aspoň trochu pravdivá, prejavila by sa v nemocniciach v 2.polke novembra prudkým nárastom nových hospitalizácií.
Ako teda vyzerajú DÁTA Z NEMOCNÍC?

  • Posled.októbrový týždeň – nemocnice prijali 1050 nových pacientov
  • 1.novembrový týždeň – pribudlo 1140 hospitalizácii
    (jesenný vrchol epidémie, títo sa nakazili ešte koncom októbra)
  • 2.novembr.týždeň – 980 nových hospitalizácii (-15%)
  • 3.novembr.týždeň – 910 nových hospitalizácii (-7%)
  • 4.novembr.týždeň – 1001 nových hospitalizácii (+10%)
  • 28.nov.-4.dec. – 1024 nových hospitalizácii (+2%)

–> TIETO DÁTA Z NEMOCNÍC veľmi jasne poukazujú na epizódu, ktorú systém denného PCR-testovania nezachytil včas a určite nie v dostatočnej miere. Ide o predĺžený víkend 14.-17.nov.2020, ktorý sa celoslovensky stal významným šíriteľským obdobím, v tom čase dávno neexistovali reštrikcie obmedzujúci voľný pohyb osôb, ktoré platili iba 9 dní od 24.okt. do 1.nov. Nárast počtu nových hospitalizácií v slovenských nemocniciach v 4.novembrový týždeň nemá nijakú spojitosť s plošným testovaním 1.nov.(1.kolo) ani 7.nov.(2.kolo).
–> TIETO DÁTA z nemocníc však nijako nepotvrdzujú konšpiračnú teóriu samozvaného odborníka epidemiológie I.Bošňáka, namaľovanú modrou farbičkou na jeho grafe tvrdiac, že v období 13.-19.nov. mal byť 25%-33% nárast pozitívnych PCR-testov, no nekonal sa iba preto, lebo sa vraj príliš málo testovalo. Akékoľvek zvýšené úsilie ani desaťtisíce PCR-testov naviac v 3.novembrovom týždni by nezachytili drvivú väčšinu zo zmienenej skupiny budúcich pacientov, nakazených v predĺžený víkend 14.-17.nov. A ani by ich zachytiť nemohli, pretože ak by sa dali testovať napr. v pondelok 16.nov.2020, tak by v tom čase veľa z nich ešte ani nebolo pozitívnych. V utorok 17.nov.2020 bol štátny sviatok, kedy sa ľudia ani laboratóriá nehrnú do testovania. Nuž a ak by sa títo čerstvo nakazení testovali napr. v stredu 18.nov.2020, takýto PCR-test by polovici z nich vyšiel falošne negatívny. Práve preto existuje nariadenie hlav.hygienika, aby ľudia chodili na test najskôr až na 5.deň od kontaktu s pozitívnym človekom.

ZÁVER vyplývajúci z DÁT:
Hypotetická TEÓRIA I.BOŠŇÁKA o hypoteticky pozitívnych PCR-testoch, ktoré si on sám domaľoval modrou farbičkou do grafu iba preto, že mu je ľúto, že sa neuskutučnili? Nič z nej sa nepotvrdilo ani na základe nameraných dát z nemocníc
. Iba ak by náhodou títo domaľovaní hypoteticky „pozitívni“ boli niečím výnimoční a štatisticky vzato by takmer vôbec nepotrebovali opateru v nemocniciach 😉 🙂

Najväčšiu škodu však I.Bošňák napáchal, keď začal intenzívne podsúvať politikom SaS a Veronike Remišovej závery „vyplývajúce“ z jeho HOAX-grafu.

  • 12.jan.2021 Ivan Bošňák: „Závery z našich grafov…
    📌 Na krivke rastu / poklesu tempa zmeny prírastkov vidno pri ich meraní cez 7-dňové priemery DOPAD opatrení po 14 dňoch… Dopad takýchto opatrení uvidíme nie skôr ako po 14 dňoch
    📌 Samotný efekt plošného testovania vidno na krivkách v nasledujúcich asi 7 dňoch, zjavné je to po I. a mierne po III. vlne.
    CELO PLOŠNÉ TESTOVANIE NIE JE UNIVERZÁLNY NÁSTROJ“

Pondelok 11.jan. bola V.Remišová pri predbežnom hlasovaní na vláde ZA plošný skríning, no od stredy 13.jan. ho už odmietala podporiť a…
v sobotu 16.jan. dokonca zorganizovala tlačovku pred Úradom Vlády:
V.Remišová: „Celoplošné testovanie, tak ako prebehlo v novembri nepodporujeme. My podporujeme testovanie v najviac postihnutých regiónoch, v ohniskách. Momentálne je situácia taká, že v kritickom stave je 21 okresov, ak by sme k tomu chceli pripočítať ešte aj okresy s vysokou mierou antigénovej pozitivity, tak to vyzerá na okolo 30 až 40. Hovorím to aj s ohľadom na to, že v našej strane ZaĽudí máme silný tím ľudí, ktorí sú zdravotníci a vidia ako to v nemocniciach vyzerá… A preto teraz odovzdávam slovo svojej kolegyni a lekárke, p.Andrea Letanovská, nech sa páči:
„V strane ZaĽudí si uvedomujeme, že dnes musia odborníci hovoriť oveľa hlasnejšie ako politici. To, čo tu dnes zažívame, čomu čelíme a čomu ešte bude naša krajina čeliť, musia menežovať odborníci a politici im musia byť maximálne nápomocní. Som intenzivistka, denne pracujem v nemocnicie, dovolím si však hovoriť aj za kolegov z iných odborov, ktoré sú rovnako sofistikované, rovnako dôležité a povedala by som, že v zvládaní pandémie úplne kľúčové. Epidemiológovia, odborníci na verejné zdravie, matematici a štatistici sa zhodujú, že dnes už vieme po skúsenosti z minulých vĺn testovania, že testovanie prináša najväčší efekt tam, kde je najväčšia premorenosť. My dnes vieme povedať, ktoré okresy a ktoré mestá sú na tom najhoršie, tam to bude užitočné, tam sa musíme sústrediť a urobiť. Všetku ostatnú kapacitu musíme zamerať na očkovanie. Očkovanie musí byť rýchlejšie, plošnejšie…“

Rokovania na vláde sa tak naťahovali dlhé hodiny a dni až do nedele 17.jan. no nepomohlo. Žiaden argument, ktorý na vláde odznel nebol silnejší ako ten, ktorý bol tzv.“vedecky podložený dátami“… i keď stále iba hlúpy HOAX… Naviac od človeka, ktorý opakovane nezvláda na základe verejne dostupných dát nakresliť svoj graf správne.

  • Žiaľ, naozaj opakovane! Viď pár drobných poznámok na okraj:
  • 1.) Všimli ste si prerušovanú čiaru, ktorá mala v červenom grafe z 5.jan.2021 zvýrazniť deň [30.NOV.], teda hraničný deň, kedy sa podľa červeného grafu epid.situácia mala lámať z dobrých do zlých čísel? I.BOŠŇÁK sa s maľovaním tejto čiary trochu sekol a namaľoval ju o 2 dni vedľa… Veď OK, chybička sa vlúdila, no nepresností na tomto jedinom obrázku bolo pôvodne oveľa viac
  • 2.) 5.Jan.2021 mal I.Bošňák na obr. pôvodne aj 2.krivku znázorňujúcu vývoj epidémie v ČR. Tá však bola ale nakreslená CELÁ ZLE. Až tak, že som ju musela z toho obrázku vyššie vyzmizíkovať, aby nás všetkých neplietla pri porovnávaní jeho červenej a modrej krivky (obe situácia v SR). O katastrofálne zle nakreslenej českej hnedej krivke a ďalších nepresnostiach pri interpretácii svojho vlastného obr. z 5.jan.2021 som informovala vo svojom staršom FB-statuse… 
  • 3.) V texte zo statusu z 12.jan.2021 sa vyskytli ešte i takéto úsmevné perličky I.BOŠŇÁKA:
    TOTO je citácia z nášho článku POLITICI ZLOŽTE ZBRANE (30.nov.2020):
    Je čas odovzdať boj s pandémiou odborníkom… Politici majú nekonečné množstvo zlých riešení. TIME TO GO. Dajte nám vianočný darček už na Mikuláša. Nezvládate to.“

I keď sa médiá snažia prezentovať Ivana Bošňáka ako nezávislého experta na „dáta“, či najnovšie už aj „odborníka na boj s pandémiou“, v skutočnosti je už roky politicky aktívnym. Okrem pôsobenia v komunálnej politike sa I.Bošňák v r.2017 stal najbližším spolupracovníkom bratislavského župana Juraja Drobu (SaS) a od r.2020 pôsobí aj ako asistent poslanca Mariána Viskupiča (SaS).

. . .

DenníkN+matematik Kollár o antigén. testoch HOAX vypustili

e.DenníkN.sk hlásal:
Antigénové testovanie v harmaneckých papierňach zlyhalo, ukázalo nereálne vysokú až 46% mieru nákazy. PCR testy 0%
Následné PCR testy nenašli nákazu ani u jedného. Verejné orgány aj iní odborníci to hodnotia ako anomáliu, ktorá nesmie poškodiť dôveru v testovanie.

  • –> V Harmaneckých papierňach zistili pred minulým víkendom antigénovými testami dramatické čísla o nákaze medzi zamestnancami. Po 4 dňoch sa ukázalo, že to bol blud a poplach odvolali.
  • –> Najpravdepodobnejším vysvetlením sa javí nejaká veľká chyba pri tomto konkrétnom antigénovom testovaní…  [Pokrač.článku]

. . .

Progresívny jazyk ako ten hadí je rozoklaný

17.okt. I.Matovič oznámil nákup 13 miliónov antigénových testov za účelom plošného testovania
18.okt. DenníkN: „Matematik Richard Kollár varuje, že môže byť podľa neho až 80-tisíc falošne pozitívnych a iba 25-tisíc skutočne pozitívnych, čím by zbytočne až 105-tisíc ľudí skončilo v karanténe…“
DenníkN sa na tento vedecky nepodložený odhad doc.Richarda Kollára opýtal v ten večer I.Matoviča na tlačovke. Ten dôrazne odmietol takúto prehnanú kritiku spoľahlivosti testov a reagoval odhadmi, s ktorými pracovala vláda na základe už uskutočnených vedeckých štúdií: „0,3% zo 4 miliónov testovaných, jednoduchý výpočet na kalkulačke nám dáva 6-krát menej falošne pozitívnych, ako odhaduje matematik Kollár, poprosil by som ho preto, aby aspoň na pár týždňov odložil červené súkno… Plošným testovaním pomocou týchto testov zachytíme možno 30% pozitívnych, ale až 90% prúseru (teda aktuálne najinfekčnejších ľudí)… Vyzývam preto takýchto mudrlantov, aby našli iný spôsob, ako získať zoznam 30-tisíc infekčných ľudí bez pretestovania. Kľudne im tu môžem sľúbiť odmenu 50 miliónov eur, ktoré teraz bez ich riešenia štát zaplatí za nákup antigénových testov…“
Faktická poznámka: O 12 dní neskôr v 1.kole plošného testovania bolo otestovaných 3,625 milióna ľudí, z nich pozitívny test malo 38.359[Pokrač.článku]

Prečo PELLEgrini neodvolal Matoviča a Rašiho

05.07.2021

PELLEgriniho HLAS chcel odvolávať I.MATOVIČA kvôli SPUTNIKU. R.Raši hovoril o „blamáži“, pretože ak sa nepodarí predať zvyšné vakcíny, vznikne podľa neho Slovensku škoda vo výške takmer 20 miliónov dolárov. 😄😁😃🙈 Páni, choďte si doštudovať ZŠ matiku. 20 miliónov sme mali zaplatiť za 2 milióny dávok Sputnika. No kúpili sme len 200 tisíc vakcín, čiže [...]

Matovič o očkovaní šíril hoaxy, šíri prízemný Závodský za pritakávania Lengvarským

24.06.2021

24.júna na rádiu EXPRES minister Lengvarský: „Ale veď vakcinačná kampaň v podstate beží stále. Áno, možno že nám dnes chýbajú nejaké billboardy alebo tlačenie nejakých materiálov, aby boli voľne dostupné, ale veď stále dokola vravím: Zaočkujte sa, budete zdraví. Zaočkujte sa, môžete cestovať. Zaočkujte sa, ochránite svojich príbuzných. Takže ja vidím v [...]

Kolíkovej podvod za 30 miliónov odkryl Matovič

17.06.2021

I.Matovič: „My sme si p.Kolíkovú pozvali na poslanecký klub, tam sme jej nadniesli iks otázok. Ja som ešte predtým bol s viacerými ľuďmi aj na ministerstve spravodlivosti, aby sme mali informácie z prvej ruky. A naozaj som už úprimne presvedčený, že podvod pri prenájme a následnej kúpe budovy Zváračského ústavu bol spáchaný za jej účasti.“ M.Vagovič: [...]

Natália Milanová, ministerka kultúry SR

Milanová: Na ministerstve to bola katastrofa, teraz sme pripravení

01.08.2021 16:36

Podľa ministerky Natálie Milanovej ministerstvo kultúry nebolo predtým pripravené na bežnú situáciu, nie to na krízovú, ktorú priniesol koronavírus.

valentínska kvapka krvi, krv, transfúzia

Vyvraciame hoax o transfúziách: Vakcína je do týždňa z tela preč

01.08.2021 16:00

Vakcína proti koronavírusu nezostáva v tele večne. Keď odovzdá imunitnému systému informáciu o protilátkach, z tela sa vyplaví.

čitáreň, Trnava

Pandémia predražila letnú čitáreň v Trnave. Nahradí nevzhľadné garáže

01.08.2021 15:46

V záhrade historickej budovy Knižnice Juraja Fándlyho v Trnave pribudne moderná letná čitáreň.

čaputová

Čaputová: Zneužitie predsudkov na podnecovanie nenávisti môže nabrať obludné rozmery

01.08.2021 14:39

Je našou spoločnou povinnosťou zmenšovať priestor pre nenávisť. Zuzana Čaputová to povedal pri spomienke na rómsky holocaust.

Mária Benová

Vyštudovala som psychológiu na Trnavskej univerzite. V praxi som sa venovala väzňom a narkomanom. Som vydatá a mám 4 deti. Hrám na klavíri, rada čítam a chodím do prírody. Kandidovala som vo voľbách do NRSR za OĽaNO s č.100. fb.com/PhDr.Maria.Benova

Štatistiky blogu

Počet článkov: 184
Celková čítanosť: 2334804x
Priemerná čítanosť článkov: 12689x

Autor blogu