Úprimne, odvážne s Trnavú – Riešenia pre dopravu: 1. MHD

Trnavský pán primátor Bročka už 2-krát vyhral komunálne voľby sľubmi o tom, ako sfunkční dopravu osvedčenými (cyklo)projektami podľa vzoru miest na západe. Škoda len, že za tých 8 rokov sa nebol pozrieť ani raz do miest na neďalekom západe, napríklad do Brna, kde sa vedia ľudia prepraviť kamkoľvek v meste rýchlo, bezpečne a pohldne a (čuduj sa svete) aj bez bicykla. Tie 3 čarovné slovíčka, ktoré pán primátor Trnavy radšej ani len nevyslovuje, sú MESTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA. A tá je u nás v Trnave v tak zúfalom stave, že náš pán primátor by našiel množstvo pozitívnej inšpirácie ešte aj na veľmi blízkom západe v Bratislave, kde inak domáci skôr frflú, ako pochvália. Hoci Bratislavu už má naozaj, čo by kameňom dohodil, alebo ako sa u nás v Trnave hovorí „čo by dobicykloval“, pán primátor Bročka si za 8 rokov nenašiel ten čas, preto nám dovoľte, aby sme mu tu v pár riadkoch jednu inšpiráciu vykreslili:

V bratislavskej mestskej časti Dúbravka žije 36-tisíc obyvateľov. Cez pracovný deň v čase rannej špičky 5:30-8:30 odchádza z Dúbravky 40 veľkokapacitných autobusov MHD na linkách č. 83/84 po trase Dúbravka-Centrum-Petržalka, cestujúci majú možnosť prestúpiť na inú linku MHD na viacerých veľkých uzloch:
Patrónka, Predstaničné nám., Prezidentský palác, Zochova, Dvory
V tom istom čase zároveň odchádza z Dúbravky 40 veľkokapacitných električiek na linke č. 4. po trase Dúbravka-Karl.Ves-Centrum-Zlaté Piesky, cestujúci majú možnosť prestúpiť na inú linku MHD na viacerých veľkých uzloch:
Molecova, MostSNP, Kamenné nám, Trnavské mýto…
Napríklad V čase najväčšej špičky (6:45-8:15) odchádza zo 4 nafrekventovanejších zastávok v Dúbravke autobus každé 4 minúty, ale aj električka každé 4 minúty, teda človek sa vie dostať do centra mesta prakticky bez čakania a prípadne potom s následným prestupom aj ďalej do iných častí mesta.

Priepustnosť ciest v Bratislave v rannej špičke smerom do centra nebýva zrovna ideálna, ale viete si predstaviť, čo by sa stalo, keby sa týchto 15-20% obyvateľov Dúbravky, ktorí do školy alebo práce cestujú v MHD, že čo by sa stalo, keby sa jedného dňa rozhodli ísť autom? Bol by to totálny kolaps na cestách. Preto kdekoľvek na svete platí, že z funkčnej a spoľahlivej MHD nemajú osoh iba tí, ktorí ňou pravidelne cestujú, ale najmä tí, ktorí ju nepoužívajú. Funkčná a spoľahlivá MHD musí byť prvoradým záujmom každej mestskej samosprávy, ktorá chce riešiť skutočné problémy ľudí.

S Dúbravkou porovnateľne veľká časť Trnavy je jej Severo-východ:
Kopánka, Zátvor, Na Hlinách, Špačinská, Vodáreň, Arboria, Družba majú dokopy takmer 29-tisíc obyvateľov.
Vrámci MHD sú tieto časti mesta obsluhované kľúčovými linkami autobusov:
č.1: Kopánka-Špačinská-Hospodárska-Žel.Stanica-Linčianska
č.3: Kopánka-Veterná-Družba-Poliklinika-Kollárova-Žel.Stanica-Hospodárska-Prednádražie
č.4: Kopánka-Veterná-Družba-Poliklinika-Kollárova-Zelenečská-Linčianska
č.6: Sibírska-Olympijská-Veterná-Okružná-Špačinská-Hospodárska-Prednádražie
č.12: Kopánka-Špačinská-Hlboká-Kollárova-Linčianska
č.14: Viktoríniho nám.-Olympijská-Tesco-Družba-Poliklinika-Hospodárska-Modranka
V čase rannej špičky 5:30-8:30 je z tohoto Severo-východu Trnavy smerom do centra vypravených dokopy iba 31 autobusov. Takých busov, ktorým sa v Bratislave hovorí „malý autobus“
(4x č.1, 6x č.3, 7x č.4, 6x č.6, 4x č.12, 4x č.14)

  • Faktická poznámka: Iba pripomíname, že v tom istom čase z bratislavskej Dúbravky odchádza 40 veľkých autobusov a zároveň 40 mega-veľkých električiek, ktoré každé ráno prepravia viac ako 15% obyvateľov Dúbravky tam, kam treba.

No týchto 31 „malých autobusov“ na šiestich linkách prepraví každé ráno maximálne 5% obyvateľov severo-východných častí Trnavy. Čiže bez ohľadu na to, kto bude novým primátorom mesta Trnava, bez ohľadu na to, čo si ten dotyčný dnes v kampani myslí o efektívnosti dnešnej sieti liniek, a bez ohľadu na to, či sa táto sieť po voľbách bude, alebo nebude reformovať, alfa a omega funkčnej MHD v Trnave je minimálne strojnásobiť prepravnú kapacitu. Jednoducho povedané: Ak by sa aj náhodou po voľbách žiadna iná zmena v MHD neudiala, 1 vec sa nevyhnutne udiať musí, 3-krát viac autobusov a 3-krát častejšie odchody v dopravnej špičke. A aj mimo špičky aspoň 2-krát za hodinu by sa slušilo a patrilo. Áno, zaťaží to mestský rozpočet, ale nie viac, ako v iných krajských mestách, všade tam, kde vedenie dávno pochopilo, že funkčná MHD slúži všetkým obyvateľom, nielen tým, ktorí ňou cestujú pravidelne, ale najmä tým, ktorí do nej nesadnú nikdy a po tých istých cestách idú po „svojej osi“ či už autom, na „bajku“ či kolobežke. To, aby boli cesty pre nich prejazdné a bezpečné umožní totiž iba funkčná a spoľahlivá MHD… na ktorú Trnava posledných 8 rokov čakala…márne.
. . .

Pán primátor, pri plate 6 tisíc nemáte ani šajnu

K posledným Vianociam si primátor Bratislavy Matúš Vallo nechal schváliť zvýšenie platu na 6 tisíc eur. A svojim poddaným, aby nezávideli, tiež progresívne čoto nadelil… zvýšenie daní z nehnuteľnosti, v niektorých lokalitách až o 100%. Primátor Trnavy Peter Bročka sa nechcel nechať zahanbiť a v tom istom čase nastavil výšku dane na úroveň veľmi podobnú tej …

[Pokrač.článku]

ŠutajEštok: Vláda baží po krvi!

20.11.2024

Matúš Šutaj Eštok napísal: „Vláda baží po krvi! Médiami zaznela šokujúca informácia o vražde zadržaného, následne prišla šokujúca správa o úmrtí v cele. Je to nielen obrovská ľudská tragédia, ale aj absolútne zlyhanie štátu a O.Č.T.K. To sa naozaj jedná o vážny problém… Aby bolo jasné, ja neviem, čo dotyčný zadržaný spravil alebo nespravil. Ale [...]

v CPZ SMRŤeľník, A. Danko vysmiaty. ŠutajEštok odchod!

19.11.2024

17.nov.2024 privolaná hliadka namerala 1,9 promile vodičovi, ktorý spôsobil dopravnú nehodu. Bol umiestnený do CPZ na policajnej stanici v Galante, kde čakal na súdny proces v zrýchlenom konaní, ktorého sa nedožil, v CPZ umrel… 11.jan.2024 podpredseda NRSR s vyšším promile spôsobil dopravnú nehodu: 1.) Na husto zastavanom sídlisku odbočoval z vedľajšej na hlavnú (90 [...]

Heger klame v DenníkuN

12.08.2024

E.Heger mal rozhovor v DenníkuN, kde povedal: „Štve ma, že Matovič v paláci vytrhol svoju demisiu.“ Pýtam sa: Edo, ako môžeš tak klamať?! Sám si na tlačovke po páde svojej vlády a po tej nedemisii novinárom povedal, že potvrdzuješ Igorove slová o tom, ako to prebehlo. Povedal si: „Tak to presne bolo.“ Sám si Igorovi telefonoval do paláca, že Sulík [...]

Merkelová, Putin

Merkelová bránila vstupu Ukrajiny do NATO, bála sa ruskej reakcie, píše v knihe. Čo jej povedal Putin počas stretnutia?

21.11.2024 09:32

V popise jedného stretnutia s Putinom potom Merkelová naznačuje, že načasovanie invázie na Ukrajinu súviselo aj s jej odchodom z politiky.

Czech Republic Slovakia

Českí politici sa hádajú pre zvýšenie platov. Bude Petr Fiala zarábať viac peňazí ako Robert Fico?

21.11.2024 09:00

Opozícii prekáža nielen zvýšenie platov politikov. Varuje, že keby Petr Fiala zostal pri moci,Slováci by mohli dostávať vyššie mzdy ako Česi.

Čierny Balog

Okolie Čierneho Balogu sa mení na mesačnú krajinu, lesy sa Horehroncom strácajú pred očami pre mohutnú ťažbu

21.11.2024 08:00

V okolí spustili, kvôli lykožrútovej kalamite, masívnu ťažbu dreva.

Carlo Acutis

Prvý svätec tohto milénia: Pápež kanonizuje mladíka, ktorého označujú za 'patróna internetu'

21.11.2024 07:51

Carlo Acutis, ktorý sa narodil talianskym rodičom v Londýne, bol webový dizajnér.

Mária Benová

Vyštudovala som psychológiu na Trnavskej univerzite. V praxi som sa venovala väzňom a narkomanom. Som vydatá a mám 4 deti. Hrám na klavíri, rada čítam a chodím do prírody. Kandidovala som vo voľbách do NRSR za OĽaNO s č.100. fb.com/PhDr.Maria.Benova

Štatistiky blogu

Počet článkov: 219
Celková čítanosť: 2901670x
Priemerná čítanosť článkov: 13250x

Autor blogu