Založ si blog

Úprimne, odvážne s Trnavú – Riešenia pre dopravu: 1. MHD

Trnavský pán primátor Bročka už 2-krát vyhral komunálne voľby sľubmi o tom, ako sfunkční dopravu osvedčenými (cyklo)projektami podľa vzoru miest na západe. Škoda len, že za tých 8 rokov sa nebol pozrieť ani raz do miest na neďalekom západe, napríklad do Brna, kde sa vedia ľudia prepraviť kamkoľvek v meste rýchlo, bezpečne a pohldne a (čuduj sa svete) aj bez bicykla. Tie 3 čarovné slovíčka, ktoré pán primátor Trnavy radšej ani len nevyslovuje, sú MESTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA. A tá je u nás v Trnave v tak zúfalom stave, že náš pán primátor by našiel množstvo pozitívnej inšpirácie ešte aj na veľmi blízkom západe v Bratislave, kde inak domáci skôr frflú, ako pochvália. Hoci Bratislavu už má naozaj, čo by kameňom dohodil, alebo ako sa u nás v Trnave hovorí „čo by dobicykloval“, pán primátor Bročka si za 8 rokov nenašiel ten čas, preto nám dovoľte, aby sme mu tu v pár riadkoch jednu inšpiráciu vykreslili:

V bratislavskej mestskej časti Dúbravka žije 36-tisíc obyvateľov. Cez pracovný deň v čase rannej špičky 5:30-8:30 odchádza z Dúbravky 40 veľkokapacitných autobusov MHD na linkách č. 83/84 po trase Dúbravka-Centrum-Petržalka, cestujúci majú možnosť prestúpiť na inú linku MHD na viacerých veľkých uzloch:
Patrónka, Predstaničné nám., Prezidentský palác, Zochova, Dvory
V tom istom čase zároveň odchádza z Dúbravky 40 veľkokapacitných električiek na linke č. 4. po trase Dúbravka-Karl.Ves-Centrum-Zlaté Piesky, cestujúci majú možnosť prestúpiť na inú linku MHD na viacerých veľkých uzloch:
Molecova, MostSNP, Kamenné nám, Trnavské mýto…
Napríklad V čase najväčšej špičky (6:45-8:15) odchádza zo 4 nafrekventovanejších zastávok v Dúbravke autobus každé 4 minúty, ale aj električka každé 4 minúty, teda človek sa vie dostať do centra mesta prakticky bez čakania a prípadne potom s následným prestupom aj ďalej do iných častí mesta.

Priepustnosť ciest v Bratislave v rannej špičke smerom do centra nebýva zrovna ideálna, ale viete si predstaviť, čo by sa stalo, keby sa týchto 15-20% obyvateľov Dúbravky, ktorí do školy alebo práce cestujú v MHD, že čo by sa stalo, keby sa jedného dňa rozhodli ísť autom? Bol by to totálny kolaps na cestách. Preto kdekoľvek na svete platí, že z funkčnej a spoľahlivej MHD nemajú osoh iba tí, ktorí ňou pravidelne cestujú, ale najmä tí, ktorí ju nepoužívajú. Funkčná a spoľahlivá MHD musí byť prvoradým záujmom každej mestskej samosprávy, ktorá chce riešiť skutočné problémy ľudí.

S Dúbravkou porovnateľne veľká časť Trnavy je jej Severo-východ:
Kopánka, Zátvor, Na Hlinách, Špačinská, Vodáreň, Arboria, Družba majú dokopy takmer 29-tisíc obyvateľov.
Vrámci MHD sú tieto časti mesta obsluhované kľúčovými linkami autobusov:
č.1: Kopánka-Špačinská-Hospodárska-Žel.Stanica-Linčianska
č.3: Kopánka-Veterná-Družba-Poliklinika-Kollárova-Žel.Stanica-Hospodárska-Prednádražie
č.4: Kopánka-Veterná-Družba-Poliklinika-Kollárova-Zelenečská-Linčianska
č.6: Sibírska-Olympijská-Veterná-Okružná-Špačinská-Hospodárska-Prednádražie
č.12: Kopánka-Špačinská-Hlboká-Kollárova-Linčianska
č.14: Viktoríniho nám.-Olympijská-Tesco-Družba-Poliklinika-Hospodárska-Modranka
V čase rannej špičky 5:30-8:30 je z tohoto Severo-východu Trnavy smerom do centra vypravených dokopy iba 31 autobusov. Takých busov, ktorým sa v Bratislave hovorí „malý autobus“
(4x č.1, 6x č.3, 7x č.4, 6x č.6, 4x č.12, 4x č.14)

  • Faktická poznámka: Iba pripomíname, že v tom istom čase z bratislavskej Dúbravky odchádza 40 veľkých autobusov a zároveň 40 mega-veľkých električiek, ktoré každé ráno prepravia viac ako 15% obyvateľov Dúbravky tam, kam treba.

No týchto 31 „malých autobusov“ na šiestich linkách prepraví každé ráno maximálne 5% obyvateľov severo-východných častí Trnavy. Čiže bez ohľadu na to, kto bude novým primátorom mesta Trnava, bez ohľadu na to, čo si ten dotyčný dnes v kampani myslí o efektívnosti dnešnej sieti liniek, a bez ohľadu na to, či sa táto sieť po voľbách bude, alebo nebude reformovať, alfa a omega funkčnej MHD v Trnave je minimálne strojnásobiť prepravnú kapacitu. Jednoducho povedané: Ak by sa aj náhodou po voľbách žiadna iná zmena v MHD neudiala, 1 vec sa nevyhnutne udiať musí, 3-krát viac autobusov a 3-krát častejšie odchody v dopravnej špičke. A aj mimo špičky aspoň 2-krát za hodinu by sa slušilo a patrilo. Áno, zaťaží to mestský rozpočet, ale nie viac, ako v iných krajských mestách, všade tam, kde vedenie dávno pochopilo, že funkčná MHD slúži všetkým obyvateľom, nielen tým, ktorí ňou cestujú pravidelne, ale najmä tým, ktorí do nej nesadnú nikdy a po tých istých cestách idú po „svojej osi“ či už autom, na „bajku“ či kolobežke. To, aby boli cesty pre nich prejazdné a bezpečné umožní totiž iba funkčná a spoľahlivá MHD… na ktorú Trnava posledných 8 rokov čakala…márne.
. . .

Pán primátor, pri plate 6 tisíc nemáte ani šajnu

K posledným Vianociam si primátor Bratislavy Matúš Vallo nechal schváliť zvýšenie platu na 6 tisíc eur. A svojim poddaným, aby nezávideli, tiež progresívne čoto nadelil… zvýšenie daní z nehnuteľnosti, v niektorých lokalitách až o 100%. Primátor Trnavy Peter Bročka sa nechcel nechať zahanbiť a v tom istom čase nastavil výšku dane na úroveň veľmi podobnú tej …

[Pokrač.článku]

Čaputová a SaS klesá, môže za to i progresívny hon?

12.11.2022

Prudký pokles pre miláčikov prieskumov. Ok. Prieskumom neverím. No zámer tam je. PS má ciele. Urobili kauzu. 2 študentky natreli do médií za postoje a prednášky o rodine v zmysle našej ústavy, konzervatív.pedagóga Trnavskej univerzity, M.Schvarza. DenníkN ho nazval homofóbnym. TU je moja alma mater. Univerzita má byť priestor pre vzdelávanie a rozvoj osobnosti študenta. To [...]

CK Geissen-$ulík za naše peniaze

25.08.2022

V utorok 23.aug. v diskusii Večer Mareka Vagoviča po otázke moderátora vtiahol prítomných divákov minister obrany Jaro Naď do zákulisia schvaľovania systému protivzdušnej obrany S300 Ukrajincom, ktoré prebiehalo začiatkom apríla. V stredu 24.aug. ráno o tom informoval Adam Takáč na Postoj.sk: Jaro Naď: „Všetko už bolo dohodnuté. Prišiel som s tým na koalič.radu, no [...]

Sulík je hlúpy, klamár či lenivý diletant?

16.06.2022

2.júna Pravda: Sankcie, ktoré uvalila EÚ na Rusko sa ťažko dotknú aj SR. Zásobovanie ropou môže byť problém. Spoločnosť Slovnaft berie na vedomie sankcie, avšak upozorňuje na možné riziká. „Po 8 mesiacoch od platnosti sankcií nebudeme vedieť zaručiť zásobovanie trhu v regióne stred.Európy. Súčasné znenie sankcií nám totiž neumožní vývoz kľúč.produktov na [...]

zelenskyj

Zelenský kritizuje cenový strop pre ruskú ropu. Chce nižší, nech to Rusov zabolí

03.12.2022 22:13

Cenový strop na ruskú ropu 60 amerických dolárov za barel nie je "seriózny", pretože je pre Moskvu "celkom pohodlný," vyhlásil Volodymyr Zelenskyj.

Jaroslaw Kaczynski

Kaczyński obvinil Nemcov, že chcú opäť vládnuť Európe

03.12.2022 21:15

Keď Nemcom nevyšlo ovládnutie Európy vojensky, chcú to teraz urobiť mierovou cestou, tvrdí poľský politik Jaroslaw Kaczyński.

taška pátranie, muž

Našiel cudziu tašku, vzal si ju. Polícia hľadá muža, ktorý o tom niečo môže vedieť. Poznáte ho?

03.12.2022 20:58

Bratislavskí policajti pátrajú po mužovi, ktorý v predajni bratislavského obchodného centra našiel tašku, ktorú neodovzdal a odišiel s ňou.

ukrajina mariupoľ maxar

Rusi postavili v Mariupole novú základňu. Rozšíril sa aj cintorín, odhalili satelitné snímky

03.12.2022 20:25

Ukrajinské úrady odhadujú, že ruské bombardovanie zanechalo v troskách až 90 percent z mestskej infraštruktúry.

Mária Benová

Vyštudovala som psychológiu na Trnavskej univerzite. V praxi som sa venovala väzňom a narkomanom. Som vydatá a mám 4 deti. Hrám na klavíri, rada čítam a chodím do prírody. Kandidovala som vo voľbách do NRSR za OĽaNO s č.100. fb.com/PhDr.Maria.Benova

Štatistiky blogu

Počet článkov: 204
Celková čítanosť: 2662038x
Priemerná čítanosť článkov: 13049x

Autor blogu