Trnavský pán primátor Bročka už 2-krát vyhral komunálne voľby sľubmi o tom, ako sfunkční dopravu osvedčenými (cyklo)projektami podľa vzoru miest na západe. Škoda len, že za tých 8 rokov sa nebol pozrieť ani raz do miest na neďalekom západe, napríklad do Brna, kde sa vedia ľudia prepraviť kamkoľvek v meste rýchlo, bezpečne a pohldne a (čuduj sa svete) aj bez bicykla. Tie 3 čarovné slovíčka, ktoré pán primátor Trnavy radšej ani len nevyslovuje, sú MESTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA. A tá je u nás v Trnave v tak zúfalom stave, že náš pán primátor by našiel množstvo pozitívnej inšpirácie ešte aj na veľmi blízkom západe v Bratislave, kde inak domáci skôr frflú, ako pochvália. Hoci Bratislavu už má naozaj, čo by kameňom dohodil, alebo ako sa u nás v Trnave hovorí „čo by dobicykloval“, pán primátor Bročka si za 8 rokov nenašiel ten čas, preto nám dovoľte, aby sme mu tu v pár riadkoch jednu inšpiráciu vykreslili:
V bratislavskej mestskej časti Dúbravka žije 36-tisíc obyvateľov. Cez pracovný deň v čase rannej špičky 5:30-8:30 odchádza z Dúbravky 40 veľkokapacitných autobusov MHD na linkách č. 83/84 po trase Dúbravka-Centrum-Petržalka, cestujúci majú možnosť prestúpiť na inú linku MHD na viacerých veľkých uzloch:
Patrónka, Predstaničné nám., Prezidentský palác, Zochova, Dvory
V tom istom čase zároveň odchádza z Dúbravky 40 veľkokapacitných električiek na linke č. 4. po trase Dúbravka-Karl.Ves-Centrum-Zlaté Piesky, cestujúci majú možnosť prestúpiť na inú linku MHD na viacerých veľkých uzloch:
Molecova, MostSNP, Kamenné nám, Trnavské mýto…
Napríklad V čase najväčšej špičky (6:45-8:15) odchádza zo 4 nafrekventovanejších zastávok v Dúbravke autobus každé 4 minúty, ale aj električka každé 4 minúty, teda človek sa vie dostať do centra mesta prakticky bez čakania a prípadne potom s následným prestupom aj ďalej do iných častí mesta.
Priepustnosť ciest v Bratislave v rannej špičke smerom do centra nebýva zrovna ideálna, ale viete si predstaviť, čo by sa stalo, keby sa týchto 15-20% obyvateľov Dúbravky, ktorí do školy alebo práce cestujú v MHD, že čo by sa stalo, keby sa jedného dňa rozhodli ísť autom? Bol by to totálny kolaps na cestách. Preto kdekoľvek na svete platí, že z funkčnej a spoľahlivej MHD nemajú osoh iba tí, ktorí ňou pravidelne cestujú, ale najmä tí, ktorí ju nepoužívajú. Funkčná a spoľahlivá MHD musí byť prvoradým záujmom každej mestskej samosprávy, ktorá chce riešiť skutočné problémy ľudí.
S Dúbravkou porovnateľne veľká časť Trnavy je jej Severo-východ:
Kopánka, Zátvor, Na Hlinách, Špačinská, Vodáreň, Arboria, Družba majú dokopy takmer 29-tisíc obyvateľov.
Vrámci MHD sú tieto časti mesta obsluhované kľúčovými linkami autobusov:
č.1: Kopánka-Špačinská-Hospodárska-Žel.Stanica-Linčianska
č.3: Kopánka-Veterná-Družba-Poliklinika-Kollárova-Žel.Stanica-Hospodárska-Prednádražie
č.4: Kopánka-Veterná-Družba-Poliklinika-Kollárova-Zelenečská-Linčianska
č.6: Sibírska-Olympijská-Veterná-Okružná-Špačinská-Hospodárska-Prednádražie
č.12: Kopánka-Špačinská-Hlboká-Kollárova-Linčianska
č.14: Viktoríniho nám.-Olympijská-Tesco-Družba-Poliklinika-Hospodárska-Modranka
V čase rannej špičky 5:30-8:30 je z tohoto Severo-východu Trnavy smerom do centra vypravených dokopy iba 31 autobusov. Takých busov, ktorým sa v Bratislave hovorí „malý autobus“
(4x č.1, 6x č.3, 7x č.4, 6x č.6, 4x č.12, 4x č.14)
- Faktická poznámka: Iba pripomíname, že v tom istom čase z bratislavskej Dúbravky odchádza 40 veľkých autobusov a zároveň 40 mega-veľkých električiek, ktoré každé ráno prepravia viac ako 15% obyvateľov Dúbravky tam, kam treba.
No týchto 31 „malých autobusov“ na šiestich linkách prepraví každé ráno maximálne 5% obyvateľov severo-východných častí Trnavy. Čiže bez ohľadu na to, kto bude novým primátorom mesta Trnava, bez ohľadu na to, čo si ten dotyčný dnes v kampani myslí o efektívnosti dnešnej sieti liniek, a bez ohľadu na to, či sa táto sieť po voľbách bude, alebo nebude reformovať, alfa a omega funkčnej MHD v Trnave je minimálne strojnásobiť prepravnú kapacitu. Jednoducho povedané: Ak by sa aj náhodou po voľbách žiadna iná zmena v MHD neudiala, 1 vec sa nevyhnutne udiať musí, 3-krát viac autobusov a 3-krát častejšie odchody v dopravnej špičke. A aj mimo špičky aspoň 2-krát za hodinu by sa slušilo a patrilo. Áno, zaťaží to mestský rozpočet, ale nie viac, ako v iných krajských mestách, všade tam, kde vedenie dávno pochopilo, že funkčná MHD slúži všetkým obyvateľom, nielen tým, ktorí ňou cestujú pravidelne, ale najmä tým, ktorí do nej nesadnú nikdy a po tých istých cestách idú po „svojej osi“ či už autom, na „bajku“ či kolobežke. To, aby boli cesty pre nich prejazdné a bezpečné umožní totiž iba funkčná a spoľahlivá MHD… na ktorú Trnava posledných 8 rokov čakala…márne.
. . .
K posledným Vianociam si primátor Bratislavy Matúš Vallo nechal schváliť zvýšenie platu na 6 tisíc eur. A svojim poddaným, aby nezávideli, tiež progresívne čoto nadelil… zvýšenie daní z nehnuteľnosti, v niektorých lokalitách až o 100%. Primátor Trnavy Peter Bročka sa nechcel nechať zahanbiť a v tom istom čase nastavil výšku dane na úroveň veľmi podobnú tej …
Celá debata | RSS tejto debaty