Úprimne, odvážne s Trnavú – Riešenia pre dopravu: 1. MHD

Trnavský pán primátor Bročka už 2-krát vyhral komunálne voľby sľubmi o tom, ako sfunkční dopravu osvedčenými (cyklo)projektami podľa vzoru miest na západe. Škoda len, že za tých 8 rokov sa nebol pozrieť ani raz do miest na neďalekom západe, napríklad do Brna, kde sa vedia ľudia prepraviť kamkoľvek v meste rýchlo, bezpečne a pohldne a (čuduj sa svete) aj bez bicykla. Tie 3 čarovné slovíčka, ktoré pán primátor Trnavy radšej ani len nevyslovuje, sú MESTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA. A tá je u nás v Trnave v tak zúfalom stave, že náš pán primátor by našiel množstvo pozitívnej inšpirácie ešte aj na veľmi blízkom západe v Bratislave, kde inak domáci skôr frflú, ako pochvália. Hoci Bratislavu už má naozaj, čo by kameňom dohodil, alebo ako sa u nás v Trnave hovorí „čo by dobicykloval“, pán primátor Bročka si za 8 rokov nenašiel ten čas, preto nám dovoľte, aby sme mu tu v pár riadkoch jednu inšpiráciu vykreslili:

V bratislavskej mestskej časti Dúbravka žije 36-tisíc obyvateľov. Cez pracovný deň v čase rannej špičky 5:30-8:30 odchádza z Dúbravky 40 veľkokapacitných autobusov MHD na linkách č. 83/84 po trase Dúbravka-Centrum-Petržalka, cestujúci majú možnosť prestúpiť na inú linku MHD na viacerých veľkých uzloch:
Patrónka, Predstaničné nám., Prezidentský palác, Zochova, Dvory
V tom istom čase zároveň odchádza z Dúbravky 40 veľkokapacitných električiek na linke č. 4. po trase Dúbravka-Karl.Ves-Centrum-Zlaté Piesky, cestujúci majú možnosť prestúpiť na inú linku MHD na viacerých veľkých uzloch:
Molecova, MostSNP, Kamenné nám, Trnavské mýto…
Napríklad V čase najväčšej špičky (6:45-8:15) odchádza zo 4 nafrekventovanejších zastávok v Dúbravke autobus každé 4 minúty, ale aj električka každé 4 minúty, teda človek sa vie dostať do centra mesta prakticky bez čakania a prípadne potom s následným prestupom aj ďalej do iných častí mesta.

Priepustnosť ciest v Bratislave v rannej špičke smerom do centra nebýva zrovna ideálna, ale viete si predstaviť, čo by sa stalo, keby sa týchto 15-20% obyvateľov Dúbravky, ktorí do školy alebo práce cestujú v MHD, že čo by sa stalo, keby sa jedného dňa rozhodli ísť autom? Bol by to totálny kolaps na cestách. Preto kdekoľvek na svete platí, že z funkčnej a spoľahlivej MHD nemajú osoh iba tí, ktorí ňou pravidelne cestujú, ale najmä tí, ktorí ju nepoužívajú. Funkčná a spoľahlivá MHD musí byť prvoradým záujmom každej mestskej samosprávy, ktorá chce riešiť skutočné problémy ľudí.

S Dúbravkou porovnateľne veľká časť Trnavy je jej Severo-východ:
Kopánka, Zátvor, Na Hlinách, Špačinská, Vodáreň, Arboria, Družba majú dokopy takmer 29-tisíc obyvateľov.
Vrámci MHD sú tieto časti mesta obsluhované kľúčovými linkami autobusov:
č.1: Kopánka-Špačinská-Hospodárska-Žel.Stanica-Linčianska
č.3: Kopánka-Veterná-Družba-Poliklinika-Kollárova-Žel.Stanica-Hospodárska-Prednádražie
č.4: Kopánka-Veterná-Družba-Poliklinika-Kollárova-Zelenečská-Linčianska
č.6: Sibírska-Olympijská-Veterná-Okružná-Špačinská-Hospodárska-Prednádražie
č.12: Kopánka-Špačinská-Hlboká-Kollárova-Linčianska
č.14: Viktoríniho nám.-Olympijská-Tesco-Družba-Poliklinika-Hospodárska-Modranka
V čase rannej špičky 5:30-8:30 je z tohoto Severo-východu Trnavy smerom do centra vypravených dokopy iba 31 autobusov. Takých busov, ktorým sa v Bratislave hovorí „malý autobus“
(4x č.1, 6x č.3, 7x č.4, 6x č.6, 4x č.12, 4x č.14)

  • Faktická poznámka: Iba pripomíname, že v tom istom čase z bratislavskej Dúbravky odchádza 40 veľkých autobusov a zároveň 40 mega-veľkých električiek, ktoré každé ráno prepravia viac ako 15% obyvateľov Dúbravky tam, kam treba.

No týchto 31 „malých autobusov“ na šiestich linkách prepraví každé ráno maximálne 5% obyvateľov severo-východných častí Trnavy. Čiže bez ohľadu na to, kto bude novým primátorom mesta Trnava, bez ohľadu na to, čo si ten dotyčný dnes v kampani myslí o efektívnosti dnešnej sieti liniek, a bez ohľadu na to, či sa táto sieť po voľbách bude, alebo nebude reformovať, alfa a omega funkčnej MHD v Trnave je minimálne strojnásobiť prepravnú kapacitu. Jednoducho povedané: Ak by sa aj náhodou po voľbách žiadna iná zmena v MHD neudiala, 1 vec sa nevyhnutne udiať musí, 3-krát viac autobusov a 3-krát častejšie odchody v dopravnej špičke. A aj mimo špičky aspoň 2-krát za hodinu by sa slušilo a patrilo. Áno, zaťaží to mestský rozpočet, ale nie viac, ako v iných krajských mestách, všade tam, kde vedenie dávno pochopilo, že funkčná MHD slúži všetkým obyvateľom, nielen tým, ktorí ňou cestujú pravidelne, ale najmä tým, ktorí do nej nesadnú nikdy a po tých istých cestách idú po „svojej osi“ či už autom, na „bajku“ či kolobežke. To, aby boli cesty pre nich prejazdné a bezpečné umožní totiž iba funkčná a spoľahlivá MHD… na ktorú Trnava posledných 8 rokov čakala…márne.
. . .

Pán primátor, pri plate 6 tisíc nemáte ani šajnu

K posledným Vianociam si primátor Bratislavy Matúš Vallo nechal schváliť zvýšenie platu na 6 tisíc eur. A svojim poddaným, aby nezávideli, tiež progresívne čoto nadelil… zvýšenie daní z nehnuteľnosti, v niektorých lokalitách až o 100%. Primátor Trnavy Peter Bročka sa nechcel nechať zahanbiť a v tom istom čase nastavil výšku dane na úroveň veľmi podobnú tej …

[Pokrač.článku]

Fico opäť slniečkár !

01.02.2025

Premiér R.Fico navrhuje zmenu ústavy v kultúrno-etických témach. No niektoré časti tam má veľmi zle napísané a ak ich poslanci schvália, prinesú viac zla ako dobra, napáchajú v podstate nezvratné škody. 1. Ficov návrh obmedzuje práva rodičov pri výchove V čl. 41 chcú do ústavy vložiť tento nový odsek 6: „(6) Rodičia majú právo rozhodovať o účasti detí na [...]

ŠutajEštok: Vláda baží po krvi!

20.11.2024

Matúš Šutaj Eštok napísal: „Vláda baží po krvi! Médiami zaznela šokujúca informácia o vražde zadržaného, následne prišla šokujúca správa o úmrtí v cele. Je to nielen obrovská ľudská tragédia, ale aj absolútne zlyhanie štátu a O.Č.T.K. To sa naozaj jedná o vážny problém… Aby bolo jasné, ja neviem, čo dotyčný zadržaný spravil alebo nespravil. Ale [...]

v CPZ SMRŤeľník, A. Danko vysmiaty. ŠutajEštok odchod!

19.11.2024

17.nov.2024 privolaná hliadka namerala 1,9 promile vodičovi, ktorý spôsobil dopravnú nehodu. Bol umiestnený do CPZ na policajnej stanici v Galante, kde čakal na súdny proces v zrýchlenom konaní, ktorého sa nedožil, v CPZ umrel… 11.jan.2024 podpredseda NRSR s vyšším promile spôsobil dopravnú nehodu: 1.) Na husto zastavanom sídlisku odbočoval z vedľajšej na hlavnú (90 [...]

SR Košice Súdy Bomba Nahlásenie KEX

Sexuálne zneužil 13-ročného chlapca: súd potvrdil rozsudok pre bývalého diakona. Dostal podmienku

28.10.2025 16:26

Prokurátorka uviedla, že obžalovaný zneužil obete zo sociálne znevýhodneného prostredia, „dá sa povedať ako ľahkú sexuálnu korisť“.

SR ČR ČSR Československý Štát Vznik, Pellegrini, eľvyslanec Českej republiky na Slovensku Rudolf Jindrák

Pellegrini si pripomenul vznik Československej republiky. Verí v zlepšenie vzťahov medzi Prahou a Bratislavou

28.10.2025 16:15

Podľa prezidenta aj českého veľvyslanca sa vzťahy narušili volebnou kampaňou.

Lukáš Machala a Martina Šimkovičová

Machala označil STVR za „čiernu dieru“ a žiada podrobné informácie o platoch zamestnancov

28.10.2025 15:40

Personálna politika v telerozhlase je podľa podpredsedu rady katastrofálna.

Lavrov

Západu ponúkol záruky. Nechceme nikoho napadnúť, tvrdí Lavrov a stretol sa s poradcom Pellegriniho

28.10.2025 15:19

Lavrov hovorí o mieri, kým na Ukrajine hučia delá.

Mária Benová

Vyštudovala som psychológiu na Trnavskej univerzite. V praxi som sa venovala väzňom a narkomanom. Som vydatá a mám 4 deti. Hrám na klavíri, rada čítam a chodím do prírody. Kandidovala som vo voľbách do NRSR za OĽaNO s č.100. fb.com/PhDr.Maria.Benova

Štatistiky blogu

Počet článkov: 220
Celková čítanosť: 2986998x
Priemerná čítanosť článkov: 13577x

Autor blogu